Culture Jamming - Bz Akira Santjago


Il culture jamming, "sabotaggio culturale", è una pratica contemporanea che mira alla contestazione dell'invasività dei messaggi pubblicitari veicolati dai mass media nella costruzione dell'immaginario della mente umana; consiste nella decostruzione dei testi e delle immagini dell'industria dei media attraverso la tecnica del détournement; lo spostamento di immagini e oggetti dalla loro collocazione abituale per inserirli in un diverso contesto semantico dove il loro significato risulti mutato, se non capovolto. Il risultato è in genere la trasmissione di un messaggio di critica radicale del sistema economico che avviene per mezzo dello stravolgimento del suo apparato ideologico-pubblicitario, nel tentativo di liberare l'individuo dal ruolo di ricevente passivo e indurlo a un consumo critico e consapevole del linguaggio dei media;

We will take on the archetypal mind polluters and beat them at their own game. We will uncool their billion-dollar images; We will culture jam the pop culture marketeers and bring their image factories to a sudden, shuddering halt. On the rubble of the old media culture, we will build a new one with a non-commercial heart and soul. We intend to culture jam the destructive, consumer paradigms that rule our lives in order to save the forests, the air we breathe and the clarity of our own minds. Television-hijacking, petitions, letter writing campaigns, subvertisements, uncommercials, billboard corrections, monkey-wrenching, networking and pontification; Culture Jamming is an intriguing form of political communication that has emerged in response to the commercial isolation of public life.Culture jams refigure logos, fashion statements, and product images to challenge the idea of "what's cool," along with assumptions about the personal freedoms of consumption.

Categories: , , Share

Leave a Reply

Update cookies preferences